الگوی مصرف
بخشی از کتاب اسلام و الگوی مصرف (علی اکبر کلانتری )
معیارهایی که باید در مصارف دولتی مورد توجه قرار گیرد :
میان مصارف فردی و مصارف دولتی، تفاوتهایی وجود دارد . این تفاوتها ایجاب می کند جهت تعیین الگوی مصرف در هزینه ها و مصارف دولتی ، افزون بر معیارهای یاد شده در بخش مصارف فردی ، اصول و موازین دیگری را نیز مورد توجه قرار دهیم . از جمله اصول مهم :
1- عدالت ورزی در تخصیص امکانات و توزیع درآمدها
لزوم توجه دولتمردان اسلامی به عدالت ورزی به حدی است که امام علی علیه السلام طی نامه ای به فرماندار خود در مصر ، ضرورت این امر را در جزئیی ترین رفتار با مردم گوشزد می کند و می فرماید :«در نگریستن زیر چشمی و خیره شدن به مردم ، به مساوات و برابری رفتار کن تا بزرگان به ظلم و ستم توبه سود خویش طمع نکنند و ناتوان ، از عدالت ورزی ات نومید نگردند».
لازم است که نظام اسلامی با اتخاذ سیاستهای اصولی و تدابیر ویژه ، زمینه های توزیع عادلانه ثروت را فراهم اورد به گونه ای که اقشار جامعه ، به طور برابر از امکانات و خدمات آموزشی، بهداشتی ،ورزشی ، تفریحی ، انرژی، مسکن و… بهره مند شوند.
2- پیش داشت منافع توده مردم بر مصالح خواص
خصوصیت مردمی بودن دولت اسلامی ایجاب می کند منافع توده مردم و مصالح اکثریت جامعه را بر منافع اقلیت خواص ، مقدم بردارد و سیاستهای مصرفی خود را بر این اساس تنظیم نمایند.
3- نگاه ویژه و راهبردی به امر آموزش و پژوهش
بی شک از شاخص های پیشرفت و بالندگی یک کشور ، اهتمام مردم و متولیان امور آن کشور به امر آموزش و پژوهش در عرصه های گوناگون است . ملموس ترین نتیجه بی توجهی به این مهم ، به خصوص پژوهش ، ضعف در برنامه ریزی ، تدوین سیاستهای غیر اصولی ، وابستگی به پژوهشهای بیگانگان و عمل کردن به نسخه های وارداتی و احیاناً شکست خورده دیگران است .
4- اهتمام ویژه به فرهنگ جامعه
هویت، کیان و قوام هر قوم ، وابسته به فرهنگ و تمدن اوست و ابراز وجود مقتدرانه هر ملت در عرصه جهانی و بین المللی ، در گرو استقلال ، بالندگی و غنای فرهنگی است .
5- پرهیز از هزینه ها و تشریفات غیرضروری
از انجا که حاکمان و کارگزاران دولتی ، با اموال عمومی سروکار دارند ، چنانچه در هزینه کردن این اموال،ریخت و پاش نمایند و با اقدامات نسنجیده و تشریفات غیرضروروی ، موجبات تضییع و هدر رفت آن را فراهم آورند، کار آنان نه تنها از مصادیق اسراف فرا فردی ، محسوب می شود ، می تواند از موارد « خیانت کاری» نیز باشد.
کتاب اسلام و الگوی مصرف، صص313-325